Meka på högsta nivå

Att göra enkla reparation och vanlig service på sin bil är det ganska många som kan klara av – och många kan det inte alls för den delen. Men denna artikel ska handla om de som kan allt och lite till.

Caterham

I Formel 1-depån

Det ska handla om de som arbetar som mekaniker i en formel 1-depå, närmare bestämt de som arbetar för Caterhamstallet, det stall där svenske Marcus Ericsson sedan någon månad tillhör. Uppgiften för de ingenjörer som arbetar som mekaniker i ett Formel 1-stall är att ta fram en bil som kan ge föraren de absolut bästa förutsättningarna att göra ett bra resultat på banan. I ”verkstaden” vandrar man omkring bland mängderna av delar och verktyg i ett organiserade kaos som råder, men det finns ändå en rätt genuin garagekänsla mitt i allt det högteknologiska.

Men även om det i slutändan handlar om just ”garagearbete” och att skruva ihop bilden med verktyg och bildelar så är detta inte nödvändigtvis det största arbetet. Allt är på förhand beräknat, varje del som används till bilen kontrolleras med fina mätinstrument för att vara exakt enligt beräkningarna – inget får lämnas åt slumpen här.

Hårt jobb mot de bästa

Det är förstås ett hårt jobb man har som ingenjör för ett Formel 1-team, inte minst med tanke på att alla arbetar mot de kanske främsta mekanikerna i världen. Detta har inte minst mekanikerna för Caterham blivit varse. Det är nu stallets femte säsong om man räknar in de två säsonger man kallades för Lotus Racing, och man har hittills inte lyckats ta en enda poäng i Formel 1. Och hittills denna säsong har det inte heller blivit någon poäng med Marcus Ericsson som försteförare. Bilen har krånglat och man har tvingats bryta flera av deltävlingarna. Det finns heller ingen större tro på att det ska kunna bli några poäng inom en snar framtid, åtminstone om man ska tro bettingsajter som Unibet där oddset legat stadigt på 1000 gånger pengarna på Marcus Ericsson.

Men mekanikerna för Caterham med svensken Charlie Häggstam i spetsen gör förstås vad de kan för att ändra på detta. I en intervju med Expressen berättar Charlie, som är teamets förstemekaniker att man alla vill vinna och att alla arbetar koncentrerat och målinriktat för att kunna ge Ericsson de allra bästa förutsättningarna. Och Charlie Häggström borde veta vad han pratar om. Han har arbetat länge med motorsport för att få detta jobb. Innan man når Formel 1 så har man en rejäl karriärstege att klättra på, för det är ju som sagt det grymmaste jobbet man kan ha som bilmekaniker.